Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Współpraca Kuratorium Oświaty w Krakowie i Powiatu Brzeskiego

2013-03-26 15:48
Współpraca Kuratorium Oświaty w Krakowie i Powiatu Brzeskiego

Dzięki wsparciu i współpracy ze strony Małopolskiego Kuratora Oświaty grupa Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji (SORE) z Powiatu Brzeskiego spotkała się 22 marca br.  w Brzesku
z przedstawicielem Kuratorium - Z-cą Dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego i Rozwoju Edukacji p. Arturem Paskiem.  Spotkanie rozpoczęło cykl szkoleń dla SORE - pracowników projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim” na temat ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej szkoły.

Umiejętna diagnoza potrzeb rozwojowych szkoły na podstawie raportu z ewaluacji zewnętrznej, odpowiedni dobór narzędzi do przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej, analiza wymagań stawianych szkole w świetle planowanych przez Kuratorium zmian i przygotowanie się szkoły do ewaluacji zewnętrznej to niektóre z tematów, które będą omawiane na spotkaniach. Rzetelna wiedza w  zakresie ewaluacji oraz nabycie umiejętności jej efektywnego wykorzystania w rzeczywistości szkolnej pozwoli SORE na skuteczniejsze wspieranie szkół biorących udział w projekcie Powiatu Brzeskiego.

Projekt „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim” realizowany jest w 90 placówkach –  w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych funkcjonujących na terenie całego powiatu. Celem projektu jest poprawa jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli poprzez wdrożenie kompleksowych planów wspomagania szkół i przedszkoli. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Każda z placówek objętych wsparciem w ramach pilotażu otrzymuje pomoc w diagnozie potrzeb rozwojowych oraz w dostosowaniu do nich oferty doskonalenia nauczycieli. Pomoc ta jest zadaniem zatrudnionego w ramach projektu Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (SORE). SORE to zewnętrzny konsultant, który wspiera szkołę w skonstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania w jednym, wybranym przez placówkę obszarze. Kolejnym etapem jest organizacja na podstawie Rocznego Planu bezpłatnych warsztatów, szkoleń i konsultacji dla nauczycieli oraz pomoc we wdrożeniu nabytej wiedzy i umiejętności do praktyki szkolnej. Ten nowoczesny system wspomagania zakłada, że działania Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji są pozbawione znamion kontroli czy oceny. Jego zadania różnią się od zadań nadzoru pedagogicznego, są natomiast jego konsekwencją, uzupełnieniem. Ewaluacja wewnętrzna (lub zewnętrzna) prowadzona w szkole może być dobrym punktem wyjścia dla pogłębionej diagnozy, w wyniku której szkoła wyłoni priorytety do swojej rocznej czy wieloletniej pracy (określi kierunki rozwoju).