Powiat Brzeski rozpoczął pilotaż nowego systemu dosonalenia nauczycieli jako jeden z pierwszych powiatów w Polsce. Podjęte działania są zadaniami projektu pt. „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest poprawa jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie, poprzez wdrożenie kompleksowych planów wspomagania szkół i przedszkoli.
Projekt realizowany jest od grudnia 2012 r. do sierpnia 2014 r. w 90 placówkach – przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych funkcjonujących na terenie 7 gmin - Brzesko, Dębno, Borzęcin, Szczurowa, Gnojnik, Czchów oraz Iwkowa.
W ramach projektu realizowane są następujące zadania:
1. Opracowanie i monitorowanie Powiatowego Programu Wspomagania (PPW)
2. Przeprowadzenie wspomagania w szkołach i przedszkolach
3. Prowadzenie lokalnych Sieci Współpracy i Samokształcenia
Przeprowadzenie wspomagania w szkołach i przedszkolach
Wspomaganie realizowane jest w szkołach metodą projektów - rocznych ofert doskonalenia,które mają ściśle zdefiniowane cele, zadania, zasoby i rezultaty, dzięki czemu możliwe są do precyzyjnego monitorowania i oceniania ich rezultatów. W celu doprecyzowania rocznego planu wspomagania każda szkoła otrzymuje wsparcie zewnętrznego konsultanta: szkolnego organizatora rozwoju edukacji (SORE). W ramach projektu w powiecie brzeskim, opiekę nad 90 szkołami sprawuje 10 osób pełniących funkcje SORE. Praca SORE opiera się na 3 etapach.
Od stycznia 2013 r. do ich zadań należało nawiązanie kontaktu ze szkołą, przedstawienie dyrektorowi katalogu, dostępnych w projekcie, ofert doskonalenia, przybliżenie i omówienie zasad, na jakich opiera się nowy system. Następnie szkoła otrzymała wsparcie w diagnozie potrzeb rozwojowych. SORE wsparł szkołę w wybraniu obszaru doskonalenia na dany rok szkolny oraz w dostosowaniu oferty doskonalenia do zdiagnozowanych potrzeb (oferta jest bowiem "szyta na miarę" konkretnej szkoły), a następnie w zbudowaniu dokumentu - rocznego planu wspomagania szkoły.
W drugim etapie - od kwietnia, SORE jako "opiekun" szkoły pomaga zaplanować, a następnie organizuje wsparcie szkoleniowe (warsztaty, spotkania grupowe, wykłady – w sumie ok. 25 godzin w każdej ze szkół). W końcowej fazie SORE pomaga nauczycielom wdrażać do praktyki szkolnej nowe umiejętności, organizuje prowadzone przez siebie konsultacje indywidualne i grupowe, a w sierpniu - podczas spotkania z Radą Pedagogiczną przedstawia sprawozdanie z realizowanej oferty w celu ewaluacji podejmowanych działań. SORE ma pod opieką 6-11 szkół, z którymi utrzymuje ścisły kontakt podczas realizacji rocznego planu wspomagania.
Konsultacje grupowe w Przedszkolu nr 9 im. Marii Kownackiej w Brzesku z SORE - p. Izabelą Nadolnik
Więcej informacji o projekcie TUTAJ