Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Doskonalenie poprzez pytania - Warsztaty dla nauczycieli

2013-05-31 15:30
Doskonalenie poprzez pytania - Warsztaty dla nauczycieli

Nie to jest ważne, by krytykować przeszłość,
lecz aby swój własny wysiłek włożyć
w lepszą przyszłość.
kard. Stefan Wyszyński 

W ramach realizowanego przez Powiat Brzeski projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim”  w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Czchowie odbyły się bezpłatne warsztaty dla nauczycieli zatytułowane: „Myślenie pytaniami jako forma doskonalenia”. Zajęcia miały miejsce w związku z realizacją zadań 2. etapu Rocznego Planu Wspomagania i były prowadzone przez Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji.

Nauczyciele mieli okazję wziąć udział w spotkaniu, podczas którego została poruszona następująca problematyka: istota, forma i funkcja pytań, techniki zadawania pytań, modele konwersacji, metoda myślenia pytaniami M. Adams, wpływ pytań na emocje, pytania w dyskursie szkolnym oraz aktywizujące techniki myślenia pytaniami (m.in. okulary, myślące kapelusze, rozwiązywanie problemów).

Zasadniczą część warsztatów wypełniła koncepcja myślenia pytaniami zaproponowana przez Marilee Adams. Ćwiczenia polegające na formułowaniu pytań otwartych, pytań o cele, ukierunkowanych na przyszłość miały swe podłoże w założeniu, że pytanie „dlaczego” – „Jest krótkim, ale potencjalnie groźnym słowem. W pewnych okolicznościach sugeruje, że wymagasz, aby ktoś usprawiedliwił swoje czyny i odczucia i zrobił to tak, aby ciebie przekonać. […] Kiedy słyszymy pytanie dlaczego?, możemy poczuć się przypierani do muru, a odpowiedzi na takie pytania nierzadko prowadzą do snucia przypuszczeń i spekulacji” (M. Hartley, 2006)

Warsztaty poświęcone doskonaleniu kompetencji w zakresie komunikacji językowej zostały spuentowane refleksją, której źródłem stała się myśl Alberta Einsteina: „Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć”.

 
Oprac. Małgorzata Budzik




 

Więcej informacji o projekcie kliknij