Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Udział ZSP nr 2 w Brzesku w konkursie Eksperyment Łańcuchowy

2013-06-18 08:10
Udział ZSP nr 2 w Brzesku w konkursie Eksperyment Łańcuchowy

Koło Naukowe Biofizyki Molekularnej i Fizyki Medycznej oraz Instytut Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z Wydziałem Edukacji Uniwersytetu w Lublanie zorganizowali konkurs Eksperyment Łańcuchowy.

Wzięli w nim udział zarówno uczniowie różnych typów szkół, studenci oraz inżynierowie z firmy ABB, którzy na co dzień zajmują się projektowaniem wielomodułowych urządzeń. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku reprezentowali uczniowie z klasy 1 Bu w składzie: Tomasz Drużkowski, Zuzanna Zdunek, Joanna Hebda oraz klasy 1b Grzegorz Pawlik.

Podczas otwartego dla publiczności finału, który odbył się 1 czerwca 2013 roku w Parku im. H. Jordana w Krakowie wszyscy uczestnicy konkursu połączyli swe siły przeprowadzając Eksperyment Łańcuchowy.

Idea konkursu jest prosta. Zadaniem młodych konstruktorów jest zaprojektowanie i zbudowanie urządzenia (pojedynczego ogniwa), które przy wykorzystaniu różnego rodzaju zjawisk i praw fizycznych przetransportuje metalową kulkę z jednego swojego końca na drugi. Grupa może składać się maksymalnie z 5 osób pod opieką mentora. Samo urządzenie powinno działać nie krócej niż 20 sekund, ale nie dłużej niż 120 sekund i mieścić się maksymalnie na wymiarach ławki szkolnej. Wszystkie urządzenia zostają połączone w jeden, kilkakrotnie uruchamiany łańcuch.

Z jakim skutkiem? Wyśmienitym! A to za sprawą między innymi głównej bohaterki – stalowej kulki. Jest mała, twarda i błyszcząca, nie niszczy jej piasek i ogień. Pokonuje ogromne odległości: lata, pływa i skacze, wywołuje lawiny i omija wulkany, porusza dźwignie i bloczki, nie boi się pętli śmierci ani paszczy smoka. Uwielbia przy tym duże szybkości, karkołomne zadania i znakomicie zna się na fizyce.

Udział w konkursie był okazją do wspaniałej wspólnej zabawy, rozwijania umiejętności majsterkowania, a przede wszystkim skuteczną drogą do zrozumienia wielu zjawisk fizycznych.

oprac. Marcin Maćkowicz