W terminie od 20 kwietnia do 15 czerwca 2013r. odbywał się cykl szkoleń w ramach projektu „Bezpośrednie wsparcie szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie brzeskim” w Publicznym Przedszkolu nr 10 z Oddziałem Integracyjnym im. Jana Pawła II w Brzesku.
Podczas spotkań Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji z Dyrektorem oraz Radą Pedagogiczną jako obszar wsparcia wskazano pracę z dzieckiem zdolnym. Nauczyciele na podstawie wieloletnich obserwacji zauważyli, że wiele dzieci uczęszczających do ich placówki wykazuje różnorodne zainteresowania, zdolności a nawet talenty. Praca przedszkola polega między innymi na zapewnieniu warunków dla wszechstronnego rozwoju wychowanków w tym zakresie. Zadanie to nabrało szczególnej rangi po wejściu w życie Rozporządzenia MEN dotyczącego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach i placówkach oświatowych. Dziecięce zdolności uznane zostały za „szczególne potrzeby edukacyjne” a rolą nauczycieli jest diagnozować je i stymulować.
Nauczyciele Przedszkola nr 10 pracują z dziećmi zdolnymi. W tym zakresie posiadają znaczną wiedzę, umiejętności praktyczne i doświadczenie. Niemniej jednak uznali, że warto doskonalić swój warsztat zawodowy. W programie szkoleń i warsztatów, które dla nich zaplanowano znalazły się tematy: „Dziecko zdolne w przedszkolu” (10 godz.) oraz „Zabawy i zajęcia rozwijające zdolności dzieci w wieku przedszkolnym” (15 godz.) – w tym: „Zabawy muzyczno – ruchowe” (3 godz.), „Zabawy plastyczne” (3 godz.), „Zabawy parateatralne”, „Zabawy matematyczne, językowe, przyrodnicze (obserwacje, doświadczenia)” (6 godz.).
W trakcie szkoleń nauczyciele pogłębili swoją wiedzę na temat specyfiki pracy z dzieckiem zdolnym, różnorodnych metod, form i środków aktywizujących i rozwijających dziecięce talenty oraz strategii budowania współpracy ze środowiskiem rodzicielskim w tym zakresie.
Nie poprzestano jednak na samych szkoleniach. Nauczyciele Publicznego Przedszkola nr 10 w Brzesku uznali, że konieczna jest systematyczna praca z dziećmi w kółkach zainteresowań. Jest to działanie innowacyjne przedszkola, podjęte jako zadanie dodatkowe. Poszczególne wychowawczynie postanowiły zorganizować dla maluchów zajęcia w ramach kółek: plastycznego, muzycznego, teatralnego, przyrodniczego i ruchowego. Większość zajęć odbywała się raz w tygodniu.
Podczas pracy w ramach kółka teatralnego pracowano nad krótkimi inscenizacjami i grami dramowymi, które uczyły ekspresji, współpracy w zespole, odpowiedzialności, wdrażały do dbałości o perfekcję słowa i ruchu.
W ramach kółka sportowego dzieci usprawniano ruchowo poprzez ćwiczenia wzmacniające kondycję psychofizyczną, zwiększające wydolność krążeniowo- oddechową, zabawy zwinnościowe, koordynacyjne, równoważne oraz różnorodne gry i zabawy ruchowe.
Zajęcia kółka przyrodniczego odbywały się zarówno na sali jak i w przedszkolnym ogrodzie.
Podczas ich trwania dzieci pod kierunkiem nauczycieli aktywnie poszukiwały odpowiedzi na pytania:
• Czy rośliny piją?
• Czy rośliny poruszają się?
• Jaki jest wpływ gleby na wzrost roślin?
• Dlaczego igła nie tonie?
• Ile monet zmieści się w szklane pełnej wody?
• Czy można przebić balon gwoździem tak, aby nie pękł ? Itp.
Zajęcia przyrodnicze pozwolą ukształtować wiele cech „małych badaczy” – umiejętność planowania, obserwowania, spostrzegania zmian, klasyfikowania, wnioskowania. Jednocześnie są inspiracją dla zainteresowania światem przyrody i kształtowania postaw proekologicznych.
Kółko muzyczne to czas spędzony przez przedszkolaki na różnorodnych formach aktywności: zabawach muzyczno – ruchowych, wokalnych, instrumentalnych. W jego ramach przeprowadzono wewnątrz- przedszkolny konkurs „Wiosna jest w nas” oraz przygotowywano dzieci do udziału w festiwalu „Śpiewające przedszkolaki”.
W przedszkolu działało również kółko plastyczne, gdzie dzieci inspirowane przez nauczycieli miały okazję do twórczej aktywności.
Wszystkie kółka, to wielokierunkowa praca nauczycieli nad stymulowaniem dziecięcych potencjałów. W pracę każdego z nich zaangażowane były kilkuosobowe grupy nauczycieli.
Dyrektor przedszkola – pani Bernada Machnio osobiście zajęła się zorganizowaniem miejsca (wydzielonej sali) na prowadzenie kółek i koordynowaniem ich działalności.
oprac. Izabela Nadolnik