Podsumowanie projektu ekologicznego w Technikum im. Józefa Piłsudskiego w Brzesku.
W roku szkolnym 2024/2025 w naszej szkole realizowane było zadanie konkursowe w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej „Wpływ działań człowieka na środowisko naturalne Jeziora Czchowskiego” w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej Część 2) Fundusz Ekologii.
W projekcie wzięło udział 100 uczniów klas pierwszych (odbiorcy bezpośredni), 600 uczniów Technikum oraz ponad 1000 rodziców uczniów(odbiorcy pośredni).
Uczniowie realizowali projekt od września do października 2024 r.
Zadaniem uczniów, pod nadzorem nauczycieli było:
- Pobieranie próbek wody i gleby i badanie ich parametrów
- Omówienie działania turbiny wodnej na przykładzie zapory na rzece Dunajec i zakupionego modelu
- Obserwacje środowiska naturalnego wokół Jeziora Czchowskiego
Efekty działań
Badania wykonane nad Jeziorem Czchowskim są istotne dla zrozumienia wpływu człowieka na ekosystemy jezior oraz dla opracowania skutecznych strategii ochrony tych zasobów wodnych.
Analiza parametrów wód w badanym punkcie (plaża obok przystani wodnej „Łaziska”, tuż przy zaporze) wykazała dopuszczalną ilość związków amonowych, azotynowych, azotanowych. W normie jest również zasadowość, pH oraz ilość dwutlenku węgla w wodzie. Dwie próby wykazały podwyższoną ilość fosforanów, co mogłoby wskazywać na intensywniejszą działalność człowieka. Może na to wpływać rolnictwo.
Analiza parametrów wód w badanym punkcie wykazała stan ogólny jako dobry. Przedstawione wyniki badań próbek wody wskazują, że badane parametry mieszczą się w dopuszczalnych normach określanych dla wód jezior klasy II (gdy zmiany warunków przyrodniczych w porównaniu do warunków niezakłóconych działalnością człowieka są niewielkie), do której zaliczane jest Jezioro Czchowskie.
Glebę sprawdzono pod kątem odczynu, zawartości ropopochodnych substancji oraz właściwości sorpcyjnych. Nie stwierdzono obecności ropopochodnych substancji, gleba wykazuje właściwości sorpcyjne. Badania pH wykazały, że badane gleby mają odczyn zbliżony do obojętnego.
Według raportów większość gleb tego regionu jest uboga w składniki pokarmowe i wykazuje niski stopień kultury. Gleby te ulegają w większości silnym zmywom powierzchniowym i różnym rodzajom erozji wodnej, co powoduje ich degradację.
Uznaliśmy, że istnieje potrzeba prowadzenia dalszych działań w celu ochrony Jeziora Czchowskiego, będącego najważniejszym zbiornikiem wodnym dla celów rekreacyjno-wypoczynkowych mieszkańców Czchowa i przyjeżdżających turystów. Mimo dobrego ogólnego stanu środowiska naturalnego jeziora, istnieje potrzeba dbania nadal o środowisko naturalne w celu zachowania bioróżnorodności ekosystemu.
W trakcie trwania projektu udało się uzyskać następujące efekty:
- podniesienie świadomości ekologicznej
- wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska przyrodniczej
- poznanie środowiska przyrodniczego Jeziora Czchowskiego, poszerzenie wiedzy geograficznej i historycznej o regionie, a tym samym wykształcenie postawy nie tylko ekologicznej, ale również patriotycznej
- zapoznanie się z zanieczyszczeniami wody i gleby i sposobami ich zapobiegania
- zapoznanie z działaniem elektrowni wodnej jako odnawialnego źródła energii
- rozumienie współzależności człowiek – przyroda
- rozbudzenie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu
- wzrost zainteresowania uczniów naukami przyrodniczymi
- kształtowanie umiejętności obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także formułowania wniosków i spostrzeżeń
- integracja oraz nabycie umiejętności współpracy w grupie
Badanie wpływu człowieka na stan Jeziora Czchowskiego
Dziękujemy za możliwość realizacji projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Organizatorzy:
Monika Madej i Małgorzata Kluska