
Na przełomie lutego i marca 2025 w klasie 3 TMe w Zespole Szkół Technicznych i Branżowych w Brzesku na j. polskim był realizowany projekt edukacyjny „Żydowskie dziedzictwo kulturowe”. Obejmował on cykl lekcji wg autorskiego pomysłu:
- „Lalka” – post scriptum
- Miasteczko Malki – Muzeum w pudełku
- Święto Chanuka – gra w drejdla
- Śladami brzeskich Żydów – spacer po mieście
Projekt był realizowany przy współpracy Muzeum Żydów Polskich Polin. Nauczyciel pozyskał materiały dydaktyczne podczas organizowanej przez muzeum konferencji naukowej „Rozmowy o wartościach. Jak mówić w szkole o tym co ważne?” oraz towarzyszącym jej warsztatach. Uczniowie pracowali w grupach. Po wysłuchaniu podcastów mieli na planszy zaznaczyć miejsca, o których usłyszeli i które układały się w symboliczne miasteczko lub wskazać je na załączonych fotografiach. Dowiedzieli się co to jest cheder (żydowska szkoła dla chłopców), bima (miejsce w synagodze, gdzie przechowuje się Torę), do czego służy jad (wskaźnik, służący do czytania zwoju Tory), co to są macewy (żydowskie nagrobki), do czego służy kielich kiduszowi lub kubek dwuuchy. Poznali zwyczaje związane ze świętami, np. szabatem, obyczajami, np. Bar micwa. Dowiedzieli się jaka żywność jest koszerna i dlaczego węgorz jest trefny, czyli niekoszerny oraz jeśli żydzi jedzą mięso (drób, jagnięcinę, wołowinę) to dlaczego mięsa nie łączą ze śmietaną czy w ogóle z nabiałem. Na lekcji poświęconej świętu Chanuki (obchodzone na pamiątkę ponownego poświęcenia Świątyni Jerozolimskiej w 165 r. p.n.e), z którym związany jest rytuał zapalania świec, uczniowie kl. 3TMe grali w drejdla (obowiązkowy element święta Chanuki). Na zakończenie cyklu lekcji odbyliśmy spacer po Brzesku. Uczeń Michał Żurek oprowadził nas po historycznych miejscach, związanych z dawnymi mieszkańcami miasta. Byliśmy na terenie byłego żydowskiego cmentarza, getta, zatrzymaliśmy się przy pamiątkowej tablicy, upamiętniającej holocaust. Projekt edukacyjny „Żydowskie dziedzictwo kulturowe” był ciekawym uzupełnieniem tradycyjnych lekcji, w znacznej mierze poszerzył wiedzę na temat tradycji żydowskich w kulturze. Ponadto wpisuje się jako kolejne działanie, podejmowane w ramach unijnego projektu Stem in the Museum, którego międzynarodowym koordynatorem jest wychowawca kl. 3TMe - Michał Jemioło.
Anna Skoczek