Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Metody motywujące do nauki w PSP w Strzelcach Wielkich

2014-03-13 20:55
Metody motywujące do nauki w PSP w Strzelcach Wielkich

Nauczyciele z Publicznej Szkoły Podstawowej w Strzelcach Wielkich  ukończyli dwudziesto pięciogodzinne szkolenie, którego tematem było ,,Metody motywujące do nauki,,. Zajęcia miały miejsce w ramach realizowanego przez Powiat Brzeski projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim,,. Nowoczesny system wspomagania szkół, w który wpisuje się pilotażowy projekt realizowany w ponad 90 szkołach w Powiecie Brzeskim zapewnia kompleksowe wsparcie tych placówek. To znaczy, że szkoła nie jest pozostawiona sama sobie w całym procesie rozwoju, który uwzględnia następujące elementy: diagnozę potrzeb, doskonalenie umiejętności, wdrażanie do praktyki szkolnej, monitorowanie efektów wprowadzanych zmian oraz sprawozdanie i rekomendacje.

Na drugim etapie realizacji dostosowanego do indywidualnych potrzeb szkoły  rocznego planu wspomagania (RPW), zaprojektowane zostało doskonalenie pracy grona pedagogicznego. Dla pani dyrektor i nauczycieli tej szkoły bardzo ważne jest rozwijanie aktywności poznawczej i twórczej uczniów  przy  jednoczesnym indywidualizowaniu procesu uczenia. Pedagodzy biorą udział w licznych szkoleniach, stale poszerzają swój warsztat pracy i wprowadzają  nowe innowacyjne techniki uczenia. Podkreślają, że ważna jest psychologiczna i dydaktyczna wiedza o motywowaniu uczniów. Stąd też tematyka motywowania uczniów do nauki i pracy nad sobą stała się priorytetem doskonalenia nauczycieli w tym roku szkolnym. Pięciomodułowe szkolenie  zostało przeprowadzone przez panią Bogumiłę Surowiec z Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, która jest ekspertem w tej tematyce. Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem o czym świadczyła aktywność nauczycieli, wysoka frekwencja oraz wyniki ankiet ewaluacyjnych.

Celem szkolenia było:
-zapoznanie z rolą procesu uczenia się,
-metody sterowania procesem uczenia się,
-kształtowanie umiejętności motywowania uczniów.

Zakres programowy warsztatów i spotkań grupowych był obszerny, najważniejsze tematy to:
• Metody zdobywania wiedzy przez samego ucznia.
• Właściwości psychiczne ucznia oraz postrzeganie, pamięć, myślenie.
• Rodzaje motywów i ich hierarchia.
• Motywacja wewnętrzna w procesie edukacyjnym, motywatory.
• Czynności motywujące stosowane przez nauczycieli.
• Typy uczniów, a postawa motywowania wobec rozwiązania zadań.
• Analiza transakcyjna jako metoda badania transakcji oraz ustalania, która część złożonej natury ludzkiej w danym momencie dochodzi do głosu. Cztery poziomy analizy. Podział transakcji. Gra jako seria transakcji z ukrytą motywacją. Gra-rodzaje, postawy uczniów i nauczycieli.
• Trzy definicje stresu. Natężenie emocji, stres, uczenie się.
• Preferencje sensoryczne uczniów.
• Dominacja półkuli mózgowej prawej i lewej.
• Profil inteligencji wielorakich.
Kolejnym etapem realizacji RPW będzie wdrażanie poznanych metod, umiejętności i wykorzystanie wiedzy nabytej na szkleniu.

         opracowała Magdalena Wojnicka SORE